Tuesday, February 13, 2018

ALFAFA : BAIK UNTUK KURANGKAN MASALAH GOUT [TIPS KESIHATAN]



Hari ni Cha nak share tentang Gout yang selalu orang bagitahu yang sakit sendi bengkak ibu jari dan kebanyakkan dikaitkan dengan pemakanan yang tak sihat dan obesiti.


Betul ke?




Tapi apa sebenarnya penyakit GOUT ni?







APA ITU GOUT?



Secara saintifiknyaa


Penyakit Gout merupakan satu bentuk arthritis yang disebabkan oleh hyperuricemia. Hyperuricemia ditakrifkan sebagai aras plasma urate (asid urik) melebihi 420 ?mol/L (7.0 mg/dL); hyperuricemia adalah ciri-ciri utama gout dan pasti ada bagi penyakit gout walaupun aras asid urik yang tinggi tidak semestinya bererti seseorang itu akan mengidap penyakit gaut.


Gout memang sudah sebati dikaitkan sebagai penyakit lelaki dan ia jarang sekali berlaku kepada wanita. Jika ada pun, kemungkinan berlaku hanyalah selepas wanita mengalami menopaus.


Sakit gout adalah berpunca daripada pembentukan kristal-kristal asid urik di dalam cecair sendi. Ubat gout yang biasa dibagi oleh doktor itu boleh mengurangkan sakit gout dan keradangan, tetapi ia tidak boleh mengurangkan akar umbi gout, iaitu asid urik.


Apabila tahap asid urik dalam darah ini terus meningkat, sebahagian asid urik ini akan membentuk “kristal asid urik” pada bahagian sendi-sendi dan ini akan menyebabkan sendi ini mengalami sakit, sukar di bergerak, pembengkakan dan inflamasi.


Gout selalunya menyerang sendi pada ibu jari kaki seperti gambar.












Kebiasaannya bagi yang menghadapi masalah ni, disarankan untuk mengambil supplement tambahan yang mengandungi Alfafa disamping ubat yang dibekalkan oleh pegawai perubatan.





KELEBIHAN ALFALFA MEMBANTU GOUT









Alfalfa berfungsi dengan membantu untuk meneutralkan dan mengurangkan tinggi paras asid urik dalam darah.


Alfalfa mempunyai ciri-ciri anti-radang dan antioksidan semulajadi. Maka pengambilan alfalfa mampu mengurangkan rasa sakit pada bahagian kaki dan tumit yang bengkak kerana serangan gout. Jadi ia adalah satu pilihan yang sangat baik untuk melegakan gout. (Reference)


Pengambilan alfalfa secara konsisten mampu mengurangkan serangan gout.


Walaubagaimanapun, jika gout menyerang, dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat doktor, mengambil ubat disamping meneruskan pengambilan Alfalfa.


Tak salah ikhtiar untuk kesihatan yang lebih baik kan?


Jom sama-sama mengamalkan gaya hidup yang sihat!



Klik whatsapp Cha untuk sebarang pertanyaan dan dapatkan Alfafa Shaklee dengan harga Istimewa 😊




FB : Shahida Hussin


IG : @theinfinitecharm


p/s : Klik bahagian sidebar untuk follow :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

goctHa! hehe